קרנות אלטרנטיביות: בין סיכון גבוה לפוטנציאל תשואה

בשנה האחרונה אנו עדים לעלייה בידיעות הלא מחמיאות בנוגע לעולם ההשקעות האלטרנטיביות, לצד קרנות רבות שנקלעו לקשיים ומשקיעים שאיבדו כספים. עם זאת, אם התחום כה מסוכן, מדוע גופים מוסדיים, אוניברסיטאות בכל העולם, חברות פמילי אופיס ומשקיעים מתוחכמים רבים אחרים ממשיכים להשקיע ואף להגדיל את השקעתם בו? התשובה טמונה בהבנה עמוקה יותר של עולם הקרנות האלטרנטיביות. לא כל הקרנות שוות וכל אחת מהן נושאת פרופיל סיכון ותשואה שונה.

היתרונות, החסרונות והסיכונים
 
ראשית, כדאי להתמקד ביתרונות ובחסרונות. קרנות אלטרנטיביות מציעות מספר יתרונות משמעותיים. אחד היתרונות הבולטים הוא פוטנציאל תשואה גבוה: על פי מחקרים של חברות המחקר Preqin ו-McKinsey, קרנות בתחום ה-Private Equity (רכישה של חברות פרטיות, השבחתן ומכירתן) הניבו תשואה עודפת משמעותית על פני מדדי המניות המובילים בעולם בשני העשורים האחרונים. גם בתחום החוב, קרנות Private Credit (מתן אשראי לחברות פרטיות) הניבו לאורך השנים תשואות עודפות של כ-%‏4‏-%‏5 בשנה על פני שוק האג"ח, זאת על פי מחקר של Goldman Sachs Asset Management.
 יתרון נוסף נעוץ בפיזור הסיכונים – עיקרון יסודי בהשקעות. השקעות לא סחירות יכולות להוות כלי יעיל לפיזור סיכונים וליצירת גישה להשקעות בעלות מתאם נמוך יותר לשוק ההון הסחיר. כמו כן קרנות אלה מאפשרות גישה לנכסים ייחודיים ולשווקים נוספים, כמו למשל גישה להשקעות בנכסים שאינם נסחרים בשוק ההון, בהם: חברות פרטיות, נכסי נדל"ן ותשתיות ועוד.
 
אל מול שורת היתרונות, חשוב להכיר ולהזכיר גם את החסרונות והסיכונים הגלומים בהשקעות אלו. אחד החסרונות נעוץ בחוסר נזילות. השקעות לא סחירות אינן נזילות מטבען. קרנות אלו משקיעות בנכסים שאינם נזילים, לכן משקיעים צריכים לקחת בחשבון, בטרם ביצוע השקעה בתחום, כי גם קרנות שמציעות מנגנון נזילות מסוים עלולות להימצא בקשיי נזילות וייתכן כי פדיון הכספים לא יתאפשר לאורך זמן.
 
חיסרון נוסף טמון בהיעדר רגולציה. שוק ההון הסחיר מפוקח על ידי רשויות רגולטוריות באופן די הדוק. המידע בנוגע לחברות הנסחרות בו גלוי ומפורסם לכל. לעומת זאת, תחום ההשקעות האלטרנטיביות לרוב מפוקח הרבה פחות.
גם המורכבות מהווה אתגר. תחום ההשקעות האלטרנטיביות הוא מורכב, מגוון ומכיל סוגים רבים של קרנות, אסטרטגיות השקעה, מנהלים וסקטורים. לדוגמה, בקרנות Private Equity "קלאסיות", שרוכשות חברות פרטיות, מנהלי הקרן נדרשים ליכולות גבוהות מאוד לאיתור עסקאות פוטנציאליות, ביצוע הליכי בדיקות נאותות מקיפות, רכישה של החברה במחיר אטרקטיבי, יצירת ערך משמעותי בהכנסות וברווחי החברה ומכירתה לצד שלישי תוך יצירת רווח למשקיעי הקרן.
 
על מנת להמחיש זאת, ניתן להצביע על מנעד התשואות בין קרנות PE, כשהמוצלחות שבהן הניבו תשואה דו-ספרתית גבוהה יחסית, ואילו קרנות PE שלא היו מוצלחות יצרו הפסדים די משמעותיים למשקיעים. לעומת זאת, בשוק ההון כמובן שיש פערים בין מנהלי השקעות מובילים למנהלים מוצלחים פחות, אך הפער אינו גדול כל כך בהשוואה לתחום האלטרנטיבי.

מה חשוב לבדוק לפני שבוחרים קרן?

אם כך, המשמעות היא שבחירת הקרן הנכונה ומנהלי ההשקעות הנכונים בתחום האלטרנטיבי היא קריטית לשמירה על ערך הכספים של המשקיע וליצירת תשואה עודפת. אבל איך נדע לבחור את המנהל ואת הקרן הנכונים?
 
בראייתנו, חשוב שכל משקיע שמעוניין לבצע השקעות בתחום האלטרנטיבי ייוועץ תחילה באיש מקצוע שמבין את התחום לעומק על מנת שיסייע לו בהתאמת ההשקעה הנכונה עבורו ועבור פרופיל הסיכון שלו ויכווין אותו לקרנות איכותיות המנוהלות על ידי מנהלי השקעה מקצועיים ומנוסים.
 
לא אחת נתקלנו במשקיעים שסיפרו לנו על הצעות שקיבלו להשקעה בקרנות אלטרנטיביות. לאחר שציינו בפניהם חלק מהיבטי הסיכון הכרוכים בהשקעה זו, הלקוחות היו די מופתעים, אמרו שהם לא הבינו את הסיכון הגלום בהשקעה ו"חישבו מסלול מחדש".
 
ב-YPF Capital אנו בוחנים יותר מ-100 פרמטרים שונים בכל קרן על מנת לבסס את פרופיל הסיכון שלה. רק לאחר הבנת הסיכון ניתן להבין האם התשואה הצפויה מפצה על הסיכון והאם ישנן אלטרנטיבות השקעה שמציגות יחס סיכון סיכוי טוב יותר.
 
עבור מי שבכל זאת בוחן השקעות בקרנות לא סחירות בעצמו, חשוב לשים לב לכמה נקודות בבחירת קרנות בתחום. אחת הנקודות המרכזיות היא אסטרטגיית ההשקעות של הקרן. חשוב שתהיה הבנה בסיסית בהשקעה, כלומר האם ההשקעה היא בנדל"ן, בחברות, בתשתיות וכן הלאה. האם הקרן רוכשת בעלות באותם נכסי בסיס או נותנת אשראי בתחום?
 
לאחר שהבנו את המהות של הקרן, נסו להבין בצורה לוגית אילו תרחישים יכולים לייצר אתגרים לקרן ומהווים סיכון להשקעה (ריבית גבוהה לאורך זמן, התייקרות של ביצוע העסקה, שינויים ברמות הביקוש וההיצע, מיתון ועוד) והאם לקרן ישנם יכולות וגידורים על מנת להתמודד עם תרחישים אלו?
 

כמו כן, חשוב לבדוק ביצועי עבר בתקופות מאתגרות. שנים מאתגרות בשווקים הכלכליים הן מבחן לאסטרטגיה ולאיכות ההשקעה של קרנות ומנהלים. בשנים שבהן שוק ההון בעלייה והכלכלה משגשגת ניתן לייצר תשואות אטרקטיביות בקלות יחסית, אך על מנת לשרוד משברים פיננסיים משמעותיים נדרשת מיומנות ומקצועיות רבה. נסו לבחור בקרנות ובמנהלים שהציגו תשואות סבירות גם בתקופות קשות יותר.

עוד נושא שחשוב לבחון הוא מינוף. יש מספר דרכים שבהן אפשר להשתמש במינוף בקרנות השקעה אלטרנטיביות. המינוף יכול להיות כלי לגיטימי, אך חשוב לזכור כי הוא מגביר את הסיכון, בפרט בתקופה שבה הריבית גבוהה לאורך זמן. השתדלו להבין את כל הדרכים שבהן הקרן משתמשת במינוף (ברמת העסקאות שהקרן מבצעת וברמת הקרן) ומה ההשפעה שלו על הסיכון הגלום בקרן.

 

בנוסף, חשוב לבדוק מי סייע בהקמה המשפטית של הקרן והאם קיים נאמן כספים לקרן. הנאמן מהווה שכבת ביטחון חשובה לכספי המשקיעים בהסכם שבין מנהלי הקרן למשקיעים עצמם. זכרו כי לצערנו, מכיוון שהתחום לא מפוקח דיו, לא חסרות בו הונאות ותרמיות. כמו כן, אל תוותרו על קריאה והבנה של המסמכים המשפטיים של הקרן (אף על פי שהם די ארוכים).

לסיכום, יש מספר יתרונות חשובים לקרנות השקעה אלטרנטיביות, כמו פוטנציאל לתשואה עודפת, פיזור וגיוון, אך עם זאת, קיימים גם מספר חסרונות כדוגמת חוסר נזילות והיעדר רגולציה. תחום ההשקעות הלא סחירות דורש מקצועיות רבה והתמחות ספציפית, על כן חשוב להיוועץ באנשי המקצוע המתאימים בטרם ביצוע ההשקעה.
 

* הכותבים הם לידן אהרונוב, מנכ"ל YPF Capital, ואסף שאלתיאל, מנכ"ל Advantixs אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות ההשקעה ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכיו האישיים של כל אדם

Facebook
Twitter
LinkedIn

הבהרה משפטית - דיסקליימר

הבהרה משפטית: אין באמור לעיל משום הצעה או מכירה לציבור. ההשקעה בקרן טומנת בחובה סיכויים, כמו גם סיכונים בקשר עם כספי ההשקעה. האמור בתיאור לעיל מהווה הצגה עקרונית וכללית בלבד. הצעת ההשקעה בקרן למשקיעים ממדינת ישראל, הינה על בסיס פטור לפי חוק ניירות ערך, התשכ"ח -) 1968 ( "חוק ניירות ערך" )הקובע כי הצעה ומכירה למשקיעים( כמפורט בסעיף 15 א)א( 7)לחוק ניירות ערך ובתקנותיו )אשר מנויים בתוספת הראשונה לחוק ניירות ערך אינה מחייבת פרסום תשקיף שרשות ניירות ערך אישרה את פרסומו. לאור האמור, ההשקעה אינה מוסדרת לפי חוק ניירות ערך ו/או לפי הוראות חוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד – 1994 ההשקעה וכל חומר פרסומי אודותיה לא אושרו על ידי רשות ניירות ערך בישראל. השותף הכללי, כמו גם יועציו והפועלים מטעמו, אינם מורשים לספק ייעוץ השקעות או ניהול תיקים לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה – 1995 ("חוק הסדרת העיסוק")וכל מידע פרסומי שנמסר וכן כל מידע שיימסר לגבי אפשרות השקעה במסגרת הצעה עתידית לא יהווה יעוץ השקעות או שיווק השקעות כהגדרתם בחוק הסדרת העיסוק. עלון זה הינו סודי, ומועבר למשקיעים אשר מנויים בתוספת הראשונה לחוק ניירות ערך בהתאם לסעיף 15 א)א( 7 לחוק ניירות ערך ותקנותיו למטרות אינפורמטיביות בלבד. אין להשתמש במידע הכלול בעלון זה לכל מטרה אחרת, לרבות, העברתו לרשותו של כל אדם אחר ללא הסכמה מפורשת בכתב מאת מנהל הקרן)"המנהל"(. עלון זה אינו מתיימר להיות שלם ואינו מכיל בהכרח תיאורים מלאים של מסמכי הקרן או מהווה ניתוח משפטי של הוראות מסמכי הקרן או המסמכים הקשורים להשקעות הקרן. הקרן אינה מחויבת לעדכן עלון זה לאחר מועד הצגתו. על המשקיע לעיין בקפידה בכל המסמכים הרלוונטיים להשקעתו, ולהתייעץ עם היועצים המקצועיים שלו ככל שהדבר נדרש בטרם ההשקעה.