האם ההשקעה בפרייבט אקוויטי עבורי ואיך אדע באיזו קרן לבחור?

האם השקעה בתחום ה Private Equity מתאימה עבורי?

מה בעצם עושות קרנות Private Equity?

ואיך אדע להבחין בין הקרנות הטובות בתחום לבין אלו שמוצלחות פחות?

קרנות Private Equity הציגו הפרשי תשואה גדולים מאוד בהשוואה למדדי המניות המובילים.

Moonfare*

בגרף ניתן לראות כי בהשוואה בין אפיק ה Private Equity לבין מדד ה S&P500 קיים פער של כ פי 5 בין שניהם.
כלומר, משקיעים אשר מוותרים על תחום ה PE, מוותרים בעצם על פוטנציאל לתשואה גבוהה שיכול להשביח משמעותית את ההון האישי שלהם. גם בשנים של משברים בשווקים, שוק ה PE עמיד יותר ביחס למדדי מניות מובילים ועל אף שיכולה להירשם ירידה בתשואות, בכל אחד מהמשברים הפיננסים שחווינו מאז שנת 2000, הירידה פחותה מאשר הירידה במדדי המניות, כפי שניתן לראות בגרף זה:

Source: BlackRock 2023 Private Markets Outlook

כך שהשקעה נכונה וחכמה בתחום ה PE לא רק יכולה לייצר רווחים עודפים למשקיעים אלא גם לשמור על תיק הנכסים שלהם בתקופות קשות יותר, זאת בנוסף לגיוון שהשקעה זו יוצרת ולפיזור הסיכונים שהיא תורמת להון האישי של המשקיע.

עבור מי שאינו מכיר, קרנות PE מבצעות רכישות של חברות פרטיות, מחזיקות בהן ומשיחות אותן לאורך מספר שנים ולאחר מכן מוכרות את אותן החברות על מנת לייצר רווחים למשקיעי הקרן.

תחום ה PE קיים בעולם ההשקעות עשרות שנים וצובר תאוצה באופן מתמיד אשר ההיקף שלו מוערך בטריליוני דולרים.

Blackstone הינה הפירמה הגדולה ביותר בעולם בתחום ההשקעות האלטרנטיביות. לאחרונה פורסם כי Blackstone היא הראשונה בעולם שחצתה את רף ה 1 טריליון דולר של נכסים מנוהלים תחת ידה בתחום ההשקעות הלא סחירות וכי החברה החלה להיסחר ב S&P500.

חטיבת ה Private Equity של Blackstone היא בין המוצלחות ביותר בשוק כאשר היא מציגה היסטוריית ביצועים מהטובות בתחום לאורך עשרות שנים.

לאחרונה פרסמה Blackstone תזכיר קצר אשר מציין מספר נקודות מפתח בנוגע לאסטרטגיה של החברה בתחום ה PE מאת מרטין ברנד- מנהל תחום ה PE בצפון אמריקה.

לפוסט בלינקדין לחצו כאן

התזכיר אמנם קצר ותמציתי מאוד, אך לתועלת הלקוחות שלנו הבאנו את הנקודות הנ"ל ונסביר אותם באופן מפורט יותר:
1. "הסביבה התחרותית מייצרת יתרונות שלא ראינו לפחות ב 5 השנים האחרונות בתחום ה PE":

חברות פרטיות רבות במשק מבינות כי בתקופה זו, בה שיעורי הריבית עולים והעול של משכנתאות והלוואות אחרות נעשה כבד יותר, על חברות ומשקי בית לעבוד קשה יותר ולהגיע להישגים גבוהים יותר, בכדי להצליח ולהמשיך להתפתח.

הדבר יוצר דחף אצל חברות לקבל את הסיוע של קרנות PE איכותיות. סיוע זה בא לידי ביטוי בכסף רב שמושקע בחברה, רכישות ומיזוגים אסטרטגיים ועזרה משמעותית מאוד של קרנות ה PE ביכולות של החברה בתחומים רבים, עליהם נרחיב בהמשך.

כמובן, שהצורך הנ"ל של החברות ביכולות של קרנות PE מייצר תמחור זול יותר של חברות ורכישות אטרקטיביות יותר עבור קרנות ה PE.

2. "פוטנציאל גבוהה יותר לעסקאות Carve- Outs":

קרנות PE מבצעות עסקאות ממספר סוגים, ביניהם עסקאות Carve-Outs. בעסקה מסוג זה, חברות מבקשות בדרך כלל לחתוך פעילות משנית כלשהיא על מנת להתמקד בפעילות העיקרית שלהן וקרנות PE מבקשות לרכוש את הפעילות היוצאת מתוך הבנה כי ניתן לשפר את התשתית הקיימת וליצור חברה חדשה בעלת ערך גבוה יותר, אשר צפוי לייצר רווח בעת מימוש העסקה.

התקופה הכלכלית המאתגרת בה אנו נמצאים מאלצת חברות רבות לבצע חשיבה מחדש, להיפרד מפעילויות אשר אינן ליבת העיסוק שלהם על מנת להציל את העיסוק העיקרי של החברה, לקצץ בעלויות אחזקה של מחלקות שונות ולהפחית עלויות מימון. המציאות הזו מייצרת הזדמנות עבור קרנות PE לבצע עסקאות Carve Outs במחירים אטרקטיביים במיוחד.

3. "היתרון של עסקאות בלעדיות":

עסקאות PE רבות מבוצעות באמצעות "בנקאות פרטית". ישנם גופים רבים שפועלים בתחום זה החל מבוטיקים קטנים יחסית ועד לבנקים שוויצרים גדולים אשר חלק מן הפעילות שלהם היא תיווך של עסקאות בין חברות פרטיות לבין קרנות PE, כאשר הקרן אשר תציע את המחיר הגבוה ביותר תקבל את העסקה.

עבור קרנות רבות מדובר במקור טוב לעסקאות, אך פירמות PE גדולות, נחשבות ויוקרתיות נהנות גם ממקורות אחרים לעסקאות שלהן. פירמות כדוגמת Blackstone פועלות בהיקף גבוה מאוד במספר רב של תחומים ונמצאות בחיכוך מתמיד עם המון חברות פרטיות.

 Blackstone מחזיקה במחלקות מיקור גדולות אשר כל תפקידן הוא לייצר יחסים מוקדמים עם חברות פרטיות מעניינות, להציע להם מהשירותים והיכולות של Blackstone מתוך מטרה שיום אחד, יתכן ותירקם עסקה ביניהם.

כאשר לוקחים בחשבון גם את הפריסה הגיאוגרפית הרחבה של Blackstone בעולם ואת המותג האיכותי שבנתה לעצמה, נוצר מצב בו עסקאות רבות מגיעות לשולחן של Blackstone בבלעדיות. 

חברות אשר נהנו מקשר שוטף עם הפירמה מבינות את היכולות של Blackstone, ישנה היכרות בין המנהלים בשני הצדדים וכאשר בשלה העת לבצע מכירה של החברה, Blackstone תקבל במקרים רבים את היכולת לבצע את העסקה מתוך היכרות מעמיקה עם העסק ולא בעקבות זכייה במכרז למרבה במחיר.

4. "יצירת ערך בחברות דורשת זמן, מומחיות ושיתוף פעולה":

הרווח בעסקאות PE נוצר בעיקר באמצעות 2 מרכיבים עיקריים: (1) מחיר הרכישה ו (2) השבחת הערך בחברה.

בנוגע למחיר הרכישה, מובן כי ככל וקרן ה PE רוכשת את החברה במחיר נמוך יותר, כך פוטנציאל הרווח בעת מימוש העסקה ומכירת החברה גבוהה יותר. כפי שהסברנו התקופה הנוכחית יוצרת הזדמנויות אטרקטיביות לרכישה במחירים נמוכים. כמו כן, היתרונות הייחודיים של פירמות גדולות ונחשבות בתחום, משפרת משמעותית את היכולת לבצע עסקאות במחירים אטרקטיביים.

באשר ליצירת ערך בחברה, קרנות PE טובות מביאות עמהן יכולות משמעותיות על מנת להשביח את החברות שהן רוכשות מתוך מטרה לייצר עלייה בשווי החברה, כך שכאשר קרן ה PE תמכור את החברה לאחר מספר שנים, המכירה תייצר רווחים עבור הקרן ומשקיעיה.

קרנות PE מחזיקות צוותים של מומחים בתחומים שונים על מנת שהם יוכלו לתרום מהמוחיות שלהם בכל חברה אשר הם רוכשים. בין התחומים השונים ניתן למצוא נושאים כגון מעקב וניתור של מידע, סיוע בצמצום הוצאות והגדלת הרווחיות, הרחבת ערוצי השיווק, ההפצה והמכירה של חברות, שיפורים באסטרטגיות השיווק והמכירה, סנכרון של מערכות טכנולוגיות ודיגיטליות בהליכים השונים של החברה ועוד.

כמו כן, קרנות PE מסייעות בביצוע מיזוגים ורכישות אסטרטגיות על מנת לשפר את החברה ותורמות ממעגל הקשרים העסקי הרחב שלהם על מנת לפתוח דלתות עבור החברה ולהביא אנשי ניהול ואנשי מקצוע איכותיים לשורותיו.

לסיכום, 

  •  ההשקעה בתחום ה Private Equity יכולה לייצר תשואה עודפת משמעותית עבור משקיעים פרטיים, לשמור על ערך התיק בתקופות מאתגרות יותר בשווקים ולאפשר גיוון בתיק ופיזור סיכונים טוב יותר.
  • היכולות של קרנות Private Equity גדולות ואיכותיות עדיפות בהרבה ביחס לקרנות קטנות יותר ומנוסות פחות בתחום.
  • התקופה הנוכחית מייצרת הזדמנות ייחודית להיחשף לתחום ה PE וליהנות מהיתרונות הפוטנציאליים שלו.
  •  קרנות ה PE הגדולות והטובות, כאלו שמחזיקות בהיסטוריית ביצועים ארוכה ומשכנעת, אינן נגישות לקהל המשקיעים הפרטי, מכיוון שמינימום ההשקעה בקרנות אלו עומד על 10 מיליון דולר בדר"כ. 
  • YPF Capital יצרה גישה ייחודית באמצעותה משקיעים פרטיים יכולים להשקיע בקרנות PE ובקרנות חוב אלטרנטיביות של הגופים המובילים והחזקים בתחום כגון Blackstone, Apollo, BlackRock ו Oaktree.

 

 

לפרטים נוספים אנא צרו קשר.
בתקווה לימים שקטים יותר,

 לידן אהרונוב,

מנכ"ל ושותף מייסד YPF Capital 

 
Facebook
Twitter
LinkedIn

הבהרה משפטית - דיסקליימר

הבהרה משפטית: אין באמור לעיל משום הצעה או מכירה לציבור. ההשקעה בקרן טומנת בחובה סיכויים, כמו גם סיכונים בקשר עם כספי ההשקעה. האמור בתיאור לעיל מהווה הצגה עקרונית וכללית בלבד. הצעת ההשקעה בקרן למשקיעים ממדינת ישראל, הינה על בסיס פטור לפי חוק ניירות ערך, התשכ"ח -) 1968 ( "חוק ניירות ערך" )הקובע כי הצעה ומכירה למשקיעים( כמפורט בסעיף 15 א)א( 7)לחוק ניירות ערך ובתקנותיו )אשר מנויים בתוספת הראשונה לחוק ניירות ערך אינה מחייבת פרסום תשקיף שרשות ניירות ערך אישרה את פרסומו. לאור האמור, ההשקעה אינה מוסדרת לפי חוק ניירות ערך ו/או לפי הוראות חוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד – 1994 ההשקעה וכל חומר פרסומי אודותיה לא אושרו על ידי רשות ניירות ערך בישראל. השותף הכללי, כמו גם יועציו והפועלים מטעמו, אינם מורשים לספק ייעוץ השקעות או ניהול תיקים לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה – 1995 ("חוק הסדרת העיסוק")וכל מידע פרסומי שנמסר וכן כל מידע שיימסר לגבי אפשרות השקעה במסגרת הצעה עתידית לא יהווה יעוץ השקעות או שיווק השקעות כהגדרתם בחוק הסדרת העיסוק. עלון זה הינו סודי, ומועבר למשקיעים אשר מנויים בתוספת הראשונה לחוק ניירות ערך בהתאם לסעיף 15 א)א( 7 לחוק ניירות ערך ותקנותיו למטרות אינפורמטיביות בלבד. אין להשתמש במידע הכלול בעלון זה לכל מטרה אחרת, לרבות, העברתו לרשותו של כל אדם אחר ללא הסכמה מפורשת בכתב מאת מנהל הקרן)"המנהל"(. עלון זה אינו מתיימר להיות שלם ואינו מכיל בהכרח תיאורים מלאים של מסמכי הקרן או מהווה ניתוח משפטי של הוראות מסמכי הקרן או המסמכים הקשורים להשקעות הקרן. הקרן אינה מחויבת לעדכן עלון זה לאחר מועד הצגתו. על המשקיע לעיין בקפידה בכל המסמכים הרלוונטיים להשקעתו, ולהתייעץ עם היועצים המקצועיים שלו ככל שהדבר נדרש בטרם ההשקעה.