האם יש יתרון לקרנות גדולות לעומת קרנות קטנות?

האם יש יתרון לקרנות גדולות לעומת קרנות קטנות?

השקעות לא סחירות יכולות לייצר עבור המשקיעים מספר יתרונות ביניהם שיפור היציבות של תיק ההשקעות בתקופות של תנודתיות, עמידות טובה יותר בפני משברים ותשואות עודפות ביחס לשוק ההון הסחיר.

יחד עם זאת, ישנם פערים גדולים בין מנהלי ההשקעה השונים.

ישנם מנהלי השקעה גדולים- "Tier 1" בתחום ההשקעות האלטרנטיביות. בדרך כלל מדובר בגופים אשר מנהלים כמה מאות מיליארדי דולרים במגוון רחב של אסטרטגיות בתחום הלא סחיר. גופים אלו פרושים בכמה עשרות משרדים ברחבי העולם ומחזיקים בוותק של מספר עשרות שנים בתחום.

קיימים גם מנהלים בסדרי גודל בינוניים, אשר מנהלים כמה עשרות מיליארדי דולרים ובדרך כלל מתמקדים במספר קטן יותר של אסטרטגיות השקעה.

גופים קטנים יותר הם בדרך כלל גופים מקומיים וחדשים יותר יחסית.

אם נבחן את קהל המשקיעים של גופים אלו, גופים מוסדיים בדרך כלל משקיעים בעיקר בגופים הגדולים בהיקפים גדולים ובגופים הבינוניים בהיקפים קטנים יותר. לעומת זאת, משקיעים פרטיים לרוב אינם יכולים לקבל גישה למנהלים הגדולים בעקבות סכומי השקעה מינימאליים גדולים של כ 10 מיליון דולר וקשיי נגישות נוספים.

אנחנו ב YPF Capital מייצרים פתרונות אשר מטרתן לאפשר למשקיעים פרטיים גישה למנהלי ההשקעה הגדולים והמובילים בעולם בתחום ההשקעות האלטרנטיביות.

פעמים שאנו נשאלים על ידי לקוחות- מה היתרון בהשקעה בגופים גדולים אלו? לפעמים גופים קטנים יודעים להשיג ביצועים טובים יותר ולהשתמש בעובדה שהם קטנים וגמישים יותר לטובת השגת תשואות…

מכיוון שמדובר בשאלה טובה החלטנו להתייחס לכך במאמר שלפנינו. בחלק הראשון של המאמר נתייחס בעיקר להבדלים בין מנהלי השקעה גדולים וקטנים בתחום ה Sourcing ובתחום נכסי הבסיס, כאשר במאמרים הבאים נתייחס יותר ליכולת ניהול ההשקעות של מנהלים אלו.

ראשית, אכן ישנם שווקים קטנים יותר שהגופים הגדולים לא משקיעים בהם מכיוון שגופים גדולים מחפשים להשקיע סכומי השקעה גדולים. חלק מהגופים הקטנים מנצלים את היכולת שלהם להשקיע בשווקים אלו על מנת לייצר תשואה עודפת. כמובן שההשקעה בשווקים קטנים כרוכה בסיכון גבוה יותר.

לעומת זאת ישנם מספר יתרונות, חלקם יתרונות מובנים, לטובת הקרנות הגדולות.

  1. יתרון ה Sourcing:

הראשון שבהם הוא יתרון ה Sourcing, כלומר מציאת ויצירת העסקאות.

ישנם עסקאות שמוצעות בשוק הלא סחיר (נדל"ן, חברות פרטיות וכו') כמכרז, כאשר המרבה במחיר- זוכה. אמנם ניתן לייצר בשיטה זו עסקאות אך בדרך כלל, המכרז מייצר מחיר רכישה פחות אטרקטיבי לקרן אשר רוכשת את העסקה. היכולת לייצר עסקאות בבלעדיות שמגיעות קודם כל לשולחן של הקרן בלבד, מהווה יתרון גדול ומאפשרת רכישה של עסקאות במחירים אטרקטיביים יותר והגדלת פוטנציאל התשואה למשקיעים.

מנהלים גדולים מקיימים קשרים ארוכי טווח עם חברות פרטיות פוטנציאליות רבות, כאשר במהלך הקשר, מנהלים אלו מציעים לחברות עזרה וסיוע בנושאים של מציאת "טאלנטים" טובים לחברה, ייעוץ בנושא אסטרטגיה, רכישות ומיזוגים, השקעות וכספים ועוד.

לעיתים קשרים אלו נמשכים לאורך שנים רבות לפני שהקרן מבצעת כל עסקה מול החברה. התוצאה של קשרים אלו היא שכאשר בשלה העת לבצע עסקה מול אותה החברה (רכישה של החברה או מתן הלוואה לחברה), העסקה כנראה תגיע קודם כל לשולחן של הקרן שהיא נמצאת איתה בקשר לאורך זמן רב וקיימת ביניהם היכרות טובה.

בנוסף, מבנה זה של מיקור העסקאות מאפשר לקרן לבצע עסקאות מול חברות אלו במהירות גדולה, מכיוון שהיא כבר מכירה את החברה זמן רב.

אסטרטגיה זו שמורה בעיקר למנהלים גדולים אשר מחזיקים אלפי עובדים ומחלקות Sourcing גדולות. היכולת של יצירת ערך ושמירת קשר עם מאות ויתכן אלפי חברות פרטיות היא יכולת שקיימת בעיקר אצל גופים גדולים, מה שאין כן אצל גופים בינוניים ובוודאי לא אצל הגופים הקטנים יותר.

    2. יתרון המותג

יתרון המותג פועל אף הוא לטובת מנהלי ההשקעות הגדולים בתחום ה Sourcing. חברות רבות מעוניינות בהשקעה של קרנות השקעה גדולות ומוכרות מכיוון שהעובדה שקרן של Blackstone, לצורך הדוגמא, בחרה להשקיע דווקא בהן מתוך אלפי עסקאות שהקרן של Blackstone בחנה, מעידה כי החברה איכותית ומעניינת מאוד. המיתוג של Blackstone מסייע לחברה מול לקוחות קיימים ופוטנציאליים וביצירת שיתופי פעולה עסקיים.

גם בתחום הסיכון התפעולי קיים יתרון עבור גופים גדולים. מנהלי השקעה גדולים ניזונים בעיקר מהשקעות של גופים מוסדיים גדולים מאוד בכל העולם. מדובר בקרנות פנסיה, חברות ביטוח, קרנות השקעה של אוניברסיטאות, קרנות ריבוניות וכד' אשר משקיעים סכומים של עשרות ומאות מיליוני דולרים בכל קרן. גופים מוסדיים אלו מבצעים בדיקות נאותות מעמיקות בנוגע למבנים המשפטיים, הממשל התאגידי, התנהלות משפטית, התנהלות תפעולית ועוד אשר גורמות לכך שקרנות אלו עומדות בסטנדרטיים גבוהים ומחמירים מאוד בכל הנוגע לתחום זה. מנהלי השקעה בינוניים עלולים להיות מעט גמישים יותר באזורים אלו ואצל מנהלי השקעה קטנים יותר חשוב מאוד לבדוק את הנושא בקפידה.

יתרון נוסף אשר עובד לטובת מנהלי ההשקעה הגדולים הוא נכס הבסיס. על מנת להבין את הסיכון הכרוך בכל מוצר השקעה חשוב להבין ולאפיין את נכס הבסיס בו המוצר מושקע. האם מדובר בהשקעה בחברות, נדל"ן, תשתיות, סחורות… האם החברות האלו גדולות, קטנות, מבוססות, חדשות, באילו מיקומים גיאוגרפיים, באילו סקטורים וכן הלאה.

אם נתמקד בקרנות המשקיעות בחברות פרטיות הרי שהקרנות הקטנות, משקיעות בחברות קטנות יותר כיוון שאין להן גישה לחברות גדולות יותר. הקרנות הגדולות בדרך כלל משקיעות בחברות גדולות יותר כיוון שהן יכולות וכיוון שהן צריכות להשקיע בשווקים בהם ניתן לבצע עסקאות גדולות.

*Lincoln Valuations & Opinions Group (“VOG”) Database

בגרף שלפנינו ניתן לראות כי שיעורי הדיפולט (הלוואות שהגיעו לחדלות פרעון) הממוצעים בקרב הלוואות שניתנו לחברות גדולות הינו כ 2%. שיעור דיפולט קטן וסטנדרטי באופן יחסי. שיעורי הדיפולט בקרב חברות קטנות יחסית, גבוהים מהותית ועומדים על 12% בממוצע. לרוב, המשמעות של שיעורי דיפולט בהיקף של 12% בקרן חוב היא שהקרן תציג הפסדים למשקיעים.

עיקרון זה נכון גם בקרנות המשקיעות בנכסי בסיס אחרים. לא ניתן להשוות בין קרן נדל"ן המשקיעה בנכסים של 2 מיליון דולר לקרן המשקיעה בנכסי בסיס של 2 מיליארד דולר ברמת האיכות של נכסי הבסיס בקרן.

כאמור, YPF Capital מאפשרת למשקיעים פרטיים גישה למנהלי הקרנות הגדולים והמובילים בעולם מבית Blackstone, Blackrock, Oaktree, KKR & Apollo.

נשמח לתאם פגישה אישית בה נוכל לאבחן את הצרכים הפרטיים שלכם, להתאים את הפתרונות הנכונים ולאפשר גם לכם להנות מהיתרונות של השקעות אלטרנטיביות איכותיות.

לידן אהרונוב – שותף מייסד ומנכ"ל YPF Capital

Facebook
Twitter
LinkedIn

הבהרה משפטית - דיסקליימר

הבהרה משפטית: אין באמור לעיל משום הצעה או מכירה לציבור. ההשקעה בקרן טומנת בחובה סיכויים, כמו גם סיכונים בקשר עם כספי ההשקעה. האמור בתיאור לעיל מהווה הצגה עקרונית וכללית בלבד. הצעת ההשקעה בקרן למשקיעים ממדינת ישראל, הינה על בסיס פטור לפי חוק ניירות ערך, התשכ"ח -) 1968 ( "חוק ניירות ערך" )הקובע כי הצעה ומכירה למשקיעים( כמפורט בסעיף 15 א)א( 7)לחוק ניירות ערך ובתקנותיו )אשר מנויים בתוספת הראשונה לחוק ניירות ערך אינה מחייבת פרסום תשקיף שרשות ניירות ערך אישרה את פרסומו. לאור האמור, ההשקעה אינה מוסדרת לפי חוק ניירות ערך ו/או לפי הוראות חוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד – 1994 ההשקעה וכל חומר פרסומי אודותיה לא אושרו על ידי רשות ניירות ערך בישראל. השותף הכללי, כמו גם יועציו והפועלים מטעמו, אינם מורשים לספק ייעוץ השקעות או ניהול תיקים לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה – 1995 ("חוק הסדרת העיסוק")וכל מידע פרסומי שנמסר וכן כל מידע שיימסר לגבי אפשרות השקעה במסגרת הצעה עתידית לא יהווה יעוץ השקעות או שיווק השקעות כהגדרתם בחוק הסדרת העיסוק. עלון זה הינו סודי, ומועבר למשקיעים אשר מנויים בתוספת הראשונה לחוק ניירות ערך בהתאם לסעיף 15 א)א( 7 לחוק ניירות ערך ותקנותיו למטרות אינפורמטיביות בלבד. אין להשתמש במידע הכלול בעלון זה לכל מטרה אחרת, לרבות, העברתו לרשותו של כל אדם אחר ללא הסכמה מפורשת בכתב מאת מנהל הקרן)"המנהל"(. עלון זה אינו מתיימר להיות שלם ואינו מכיל בהכרח תיאורים מלאים של מסמכי הקרן או מהווה ניתוח משפטי של הוראות מסמכי הקרן או המסמכים הקשורים להשקעות הקרן. הקרן אינה מחויבת לעדכן עלון זה לאחר מועד הצגתו. על המשקיע לעיין בקפידה בכל המסמכים הרלוונטיים להשקעתו, ולהתייעץ עם היועצים המקצועיים שלו ככל שהדבר נדרש בטרם ההשקעה.